Wednesday, 16 August 2017

Terasa sumthing plak.. Sobsss

Assalamualaikum

Lebih kurang 3 bulan lepas
dekat simpang umah hakak, ada orang meninggal
orang yang meninggal tu orang cina

macam x dak kaitan kan dengan hakak
memang x dak pun
huhu

tapi orang cina yang meninggal tu
orang yang hari hari akak tgk
orang yang hari hari tanpa gagal buat senaman tangan depan umah dia
orang yang dari badan dia ada isi
sampai la kurus, hakak bole bilang tulang temulang dia

ikut kata-kata jiran sebangsa dia
dlm rumah tu, ada 3 org yang sakit
temasuk la orang yang akak selalu tgk tu
apek lambai, isteri dia dan emak dia

dia (akak gelarkan dia apek lambai)
sebab senaman tgn dia tu seolah mcm melambai tgn

sejak 3 bln lepas jgk
akak selalu tanya mak hakak
mak, dlm 3 org tu, sapa yg mati?
mak jawab~ mana nak tau.. apek lambai la kot
mak hakak pun ikut sama gelar apek dgn apek lambai

ya ka?
awat nmpak dia sihat
x macam 2 org lagi duk atas wheelchair

nant mak tnya apek mee nah (sambil buat muka perli)
owhh
sapa pulak apek mee
apek mee neh tgl selang 2, 3 umah dr umah hakak
dia jual mee di simpang tmn
mee dia sedia org beli
sedap la kot

hakak dgn mak hakak biasa gelar2 org ceni
y kami dua ja faham
senang x silap org dah bila bercerita

temasuk la gelaran cik ida radio bergerak (dia sentiasa ada info terbaru)
cik nani bank ( dia keja bsn)
pak cik art umno ( dia org kuat mat bashah)
cik imah kantin ( dia dpt kontrak kantin skola)

so bebalik pada apek lambai
sejak d umah tu buat upacara org mati (selalu depa simpan mayat 2,3 hari gak kan, then pasang khemah)
bukan takat apek lambai saja yg hakak x nampak
yang lg 2 org nek wheelchair pun hakak x nampak

so dlm diam hakak sentiasa mengharapkan
bukan apek lambai yang mati
dats y hakak selalu tanya pada mak hakak
sebab mak hakak tak dapat sahkan perkara sebenar
asyik2 kata~ apek lambai la KOT ( kot tu hakak x kenan)

so semalam---
balik dr klinik bwk hafiy amek ubat
mcm biasa lalu depan umah apek lambai

hah adik
apek lambai y mati
kompem dah
dia mati, lagi 2 org tu adik bradik depa amek
so umah depa kosong

ya sejak ura-ura apek lambai y mati
mmg umah depa x dak sapa dah
kosong

tetiba hakak  rasa sayu sgt
hakak rasa sedih
sebab hakak rasa hari hakak akn lengkap bila balik keja dan tgk dia duduk depan umah
sebab hakak selalu rasa, kalau dia tak mati lagi
bila2 dia balik umah dia
bole hakak tgk dia lagi

entah lah
hakak makin tua kot
perkara-perkara ceni pun hakak asa sedih

tima kasih apek lambai
slalu "sambut" hakak balik keja
selalu rasa "hang neh ada masalah mcm aku dak, apek"
selalu terpikir "ada apa dlm pala hang, hari2 lambai centu, tak lenguh ka"
satu hiburan utk aku tau apek, pikiaq pasai hang

sejak 3 bln lepas jgk
aku selalu  tgk port hang bediri smbil lambai
x sangka bila mak habaq hang y mati
aku rasa sedih

mayb masa waktu susah2 aku
hang tetap bediri kat situ
dan bila aku nampak hang
masalah aku selesai sesaat
sebab duk perati hang, buat aku senyum sat

semoga hang damai d sana apek
RIP apek lambai

jgn sampai aku plak amek job hang lambai tgn depan umah aku
aku neh da bole hafal step hang dah, tau dak






No comments:

Terasa sumthing plak.. Sobsss

Assalamualaikum Lebih kurang 3 bulan lepas dekat simpang umah hakak, ada orang meninggal orang yang meninggal tu orang cina macam x da...