Monday 10 June 2013

Sahabat vs Kawan

Assalamualaikum

Bila aku selidik entry- entry aku sebelom neh, tak der pun yang ilmiah sket
balik-balik citer aku..aku.. dan aku..
kawan-kawan ader citer seketol dua
family ader la dalam tiga empat jurai yang aku citer

so mari la kita citer bab ilmiah sket
wahhhhhh..
yer-yer jer kan
tapi bab ilmiah neh aku copy paste dari motivasi pagi di IKIM.FM
dgr dlm keta pagi tadi
ape ingat aku tak dengar IKIM ker????
wa budak skool agama beb..
wa ingat asal usul.. puiiiii
hahah

ustad tu cakap, cemana kalau kita nak kategori rakan kita itu sahabat or kawan??

cara nak kategori adalah melalui 3 perkara:

pertama ~ janji
kalau kita berjanji dengan seseorang, tengok sejauh mana rakan tu menepati janji.. kalau sekadar pandai berjanji tapi tak pandai nak tunaikan maka rakan kita jatuh dalam golongan kawan..

sekiranya setiap janji bole ditunaikan oleh rakan kita dan sedaya upaya menerangkan halangan yang beliau tak dapat tepati janji.. maka dia golongan sahabat..

kalau suami tak tepati janji????
sendrik pikir
:P

kedua ~ kewangan
ini sangat sensitip.. aku pun bukan jenis simply yang nak bg pinjam duit
sebab aku pun cukup-cukup blanja sajo.. muehehe
golongan marhen camnilah
ustad tu cakap.. kalau kita tak der nak bekira hal duit neh or bemurah nak bagi pinjam tatkala rakan dilanda musibah maka dialah sahabat

jikalau kita nak pinjam tetiba rakan kita neh ingat hutang lama ker.. cakap beliau pun tak cukup ker.. or buat-buat lari jumpa kita..itu adalah kawan

kalau kawan jenis pinjam duit tapi tak reti nak bayor.. itu setan.. eh??

ketiga ~ musafir
last but not least.. musafir.. ustad tu cakap kalau kita bemusafir banyak halangan yang kita tak jangka.. kalau jenisan rakan yang suka merungut ker, tak timbang rasa, kurang sabar itu adalah kawan..

nak-nak bila sampai RnR .. dari Kedah sampai KL balik-balik kau yang blanja makan itu bukan lagi kawan dah.. itu musuh ketat.. kalau aku.. dia nak benti gi toilet.. aku tinggal kan terus.. padan muka.. opsss?? ini entry ilmiah kan.. wakakaka

tapi  kalau kawan kita neh tak banyak karenah sepanjang bemusafir dengan kita.. maka dia adalah sahabat.. kalau tak banyak membantu pun tapi kau follow jer.. kau tak bising itu da cukup baik..

sekian saja..
penyampai ustazah fanis
dari pesantren surabaya (asal agama pesantren)

No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...