Wednesday 4 February 2015

Kos IVF- Part 2

Assalamualaikum

Lain-lain suntikan, ada ker ?

Lain-lain suntikan ada dan suntikan ini adalah 2 suntikan terakhir sebelum proses pengambilan telur..


suntikan seperti yang sebelah kanan, ada 2 sahaja.. aku tak sure berapa harga 1 suntikan tapi tak silap dua suntikan neh harga dia dalam rm532 macam tu.. nama suntikan neh aku lupa suda, tapi sesenang aku update.. okeh

penjagaan selepas IVF ?

selesai jer IVF ada 1 suntikan yang nurse cucuk, yang tu aku tak sure bayaran dia ekceli sekali dalam ketas kuning yang aku tunjuk dalam previous post atau tak.. sebab kuar dari wad, terus dapat resit.. so aku pun tak der tanya kat hasben samada  bayar asing ker macam mana.. resit tu tulis amaun dia dalam rm70..

then balik jer umah lepas transfer embrio kena beli ubat crinone cth macam neh

1 kotak crinone gel neh rm 300, dan tak silap aku kena pakai dalam 4 kotak.. 1 kotak tahan 15 hari jer.. ubat neh membantu untuk kuatkan rahim dan nak menolong embrio untuk lebih kukuh.. ubat crinone ini pun bergantung pada keadaan.. kalau tak nampak sebarang mara berbahaya pada janin maka crinone gel neh guna sekejap jer.. tapi kalau doktor tgk janin macam fragile sangat mayb kena pakai dalam tempoh yang agak lama..

ubat dapat dua jenis, dan dua dua neh dapat free.. Ubat progynova dan duphaston.. cuma satu hari tu tetengok ubat da abes.. so beli duphaston harga dia rm 30.. 

aku rasa itu je la kot perbelanjaan dia.. macam benda2 kecik tu tak der aku masukkan kat sini.. contoh kos tambahan lain aku beli cooler beg yang memang kena beli untuk simpan crinone dan ubat suntikan.. kena sentiasa dalam keadaan sejuk.. cooler beg tesco rm8.90

penah jugak aku beli jarum suntikan  kos rm0.50 :) .. sebab nyer aku tak mo pakai jarum tu berulang.. padahal selagi jarum tak tumpul bole jer repeat.. tapi takut kebersihan ke apa kan..

Anggaran kasar dalam rm6000.. tapi kalau la diselusuri lagi bajet ivf neh.. ada lagi caj-caj tersembunyi.. contoh kos duit minyak, makan dan minum, tol (laki aku ulang alik dari penang) dan lain-lain.. 
 
apa pun, persediaan ini perlu la dibincangkan dengan sehabis baik.. kalau wife bekerja, why not share dgn hasben.. anak hak milik bersama..
 
InsyaAllah.. bila kita da nekad.. Allah akan permudahkan urusan kita.. tambah benda-benda baik neh, tetiba jer ada rezeki datang dari punca yang tak disangka-sangka

gudluck uolss

No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...