Friday 28 December 2012

Potensi Diri

Assalamualaikum

Sehari sebelum hari kristmas bebaru neh,  jiran aku Cik Nani ada datang umah..Cik Nani neh bole dikira sebagai besfreng mak aku la.. BFF bak kata fesbuk.. Mak aku tak banyak bestfreng kat taman umah aku neh, sebab kitaorg byk membesar di Berek Polis Jalan Kolam Air.. 3-4 tahun sebelum ayah aku nak pencen baru kitaorg menetap d umah sendiwi.. oke babalik kepada Cik Nani ,  dia datang membawa hajat, nak ajak mak ayah aku teman dia gi meminang anak dara..time cuti kritsmas.. ewahhhh..

Aku cam biasa, x der nak amek port sangat, iolss kan pemalu.. orang datang umah jer tekepit2 lari masuk dapur, jika perlu, aku bancuh air, panggil mak datang amek dulang.. settled.. kata aku nak angkat hidang tu.. amatlah jarang.. gewdik sangat iolllss.. so balik jer Cik Nani ke umah, mak aku pun story la hajat Cik Nani td.. Masa mak aku story hajat Cik Nani tu aku dapat kesan sumthing dari butir percakapan mak.. asik-asik mak aku cakap esok KITA kena p ikut rombongan Cik Nani instead of Mak Ayah ikut rombongan Cik Nani.. then bila continue citer lagi pun ulang.. Esok KITA p pukul 3 petang..

aku likeeee... why KITA... so aku pun tanpa ditahan-tahan lagi lalu bertanya.. Mak p dengan ayah ja kan esok? mak aku membalas tanpa pandang.. KITA.. Kita 3 orang.. oh NOOOO.. aku cakap.. mak, ini kan urusan orang tua.. masuk minang bagai.. Adik x mo lah..

Then mak aku sambung lagi.. Adik bukan MUDA lagi.. jom ikut juga.. buat *peramai*.. seronok sket bila ramai-ramai ada.. dan akhirnya aku tidak boleh kata tidak..

so? Apa yang boleh aku kata, mak mayb da nampak potensi diri aku untuk jadi mak cik-makcik atau bahasa tragis nya orang tua.. mak tak lagi nampak aku sebagai orang muda yang tak boleh masuk urusan orang tua.. yes.. aku da kawen.. tp aku tak rasa aku perlu ikut sama dalam urusan minag-meminang neh.. T__T

 mak aku (tengah) ceria sebab berjaya heret aku ke lembah minang-meminang

 ayah aku (berbaju hijau, eh baju melayu hijau)

Cik Nani dan bakal menantu

Sejak pada hari kejadian, aku sering termenung.. isau, tetiba mak aku ajak joined makan sireh bersama nenek di kampung atau belajar sambut baby untuk jadi bidan kampung

No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...