Sunday 17 February 2013

Housemate

Assalamualaikum

minggu lepas tengah buat keja, aku dapat msg dari Mah, ex-housemate aku..

mah : ang keja kan arineh (merujuk hari Selasa sbb most negeri cuti CNY)
aku  : keja.. awat?
mah : aku nak p tenguk ang, aku nak p borong din
aku  : oke..oke.. habaq kat aku klu di bwh

teharu okeh, tahap nak cium pipi mah.. tak sangka lak bila aku turun tu bukan takat mah ja ader, syam ngan bedah pun ada skali.. reunion suda!!!

nostalgia

kalau da kata gaji d kl tu cukup-cukup mkn jer, jgn la mimpi nak duduk slesa sewa 2,3 orang.. mau ragut rumput nanti hujung bulan.. kalau dapat murah pun, kompem-kompem lrt, komuter jauh.. mcm aku dulu, umah rm700 (2 bilik 1 toilet) stay 6 org.. tu pun da syukur sgt sebab transport mudah, nak-nak ke opis just 1 stesen jer.. 

privacy neh jgn citer la.. banyak tak der dari ada.. celah mana nak dtgnyer privacy klu umah baik sket dari bangla keja kontrak tu, tp dlm pada ketidakselesaan, macam-macam aku blaja.. Syukur!!

banyak perkara kena consider kalau kau menyewa reramai neh, dan aku pecaya klu sesiapa yang ada baka-baka hj bakhil tu, better jgn sewa reramai.. sewa reramai potensi nak berkongsi barang adalah tinggi.. jgn tekejut kalau arineh beli megi 5 bungkus esok da lesap.. kompem kau tak sanggup..abes lama sebulan, tu pun sebab ase sayang duit bulan tu kau da bayar..

itu belum masuk aspek kebersihan.. yang neh bole bawak gaduh.. tak mustahil kuar umah sewa semata-mata sebab aspek kebersihan.. aku penah alami benda alah neh, tapi lom sampai tahap nak bepindah.. pendam jer perasaan, cuba befikir secara rasional.. deposit, kwn baru, angkut brg,sewa lori, enviroment baru.. dats da reason !!!

jgn la citer dgn aku bekira kudrat or wat not.. tp kalau kau la hari-hari angkut sampah buang, kau la cuci toilet, kau la sapu sampah, kelaut ikhlas tu dik non..  selagi tak cakap, selagi tu la tak de tepikir nak buang sampah..

ape pun, my osmate is the best ever.. cemana pe'el pun leh layan lagi.. sebab aku penah jumpa umah sewa y osmate sndiri pun tak kenal.. bakul sampah sampai 3,4 jenis..motip?? sendiri punya sampah..sendiri buang.. tu tak masuk bekas bwg, botol minyak segala.. bejenis-bejenis.. setiap 1 mewakili seorang penyewa..

giler ahhh

kesimpulan, duduk umah sewa memang happening bagi housemate yang ader hati perut.. macam adik-bradik lain mak bapak asing gitu.. bab sentap-menyentap tu adatlah.. jangan amek hati sgt.. kalau kita pandai bawak diri, pandai hormat org, tak de nak bekira keja, insyaAllah, memana kau dicampakkan kau bole hidup..

miss all my ex-osmate.. lebiew







No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...