Monday 20 February 2012

Gelagat orang-orang kita

Assalamualaikum,

Pepagi tadi aku pegi CIMB bank dekat area opis aku, untuk makluman tempat keja aku neh di kawasan Guar Chempedak dimana kawasan masih lagi di kategori sebagai kawasan luar bandar..



tak silap aku, ini kali ke dua aku berurusan dikaunter CIMB neh, dan utk yang pertama kalinya boleh aku klasifikasi service dia sebagai lambat.. aku kan baik hati org nyer, so bertugu la aku dalam bank tu.. dalam hati, sempat jugak aku mengomel2 sendirian dan sempat membandingkan service selama aku di KL dulu..bagi aku derang neh lebih cepat, cekap dan pantas walaupun org amatlah ramai kuar masuk nak wat transaksi..

pagi td memandangkan aku masih lagi nak menggunakan khidmat CIMB maka aku tekadkan lah jua hati, terima saje kalau2 perlu aku menunggu lama..

situasi agak berbeza bila mana pagi2 seawal 9.30 pagi org da ramai, hajat di hati nak jer patah balik, bayangkan la dlu org dlm bank lebey kurang 7-8 org pun aku kena tggu hampir sejam lebey, inikan pagi td lebih kurang 40-50 org

cube la dlu nasib.. so tekan button ASB.. no aku 2010 dan terus mendongak kepapan angka giliran utk menentukan nasib aku.. mana tau klu miracle skali no skang adalah 2009.. sekali 1 no pun belum terpancul di dada skrin..T______T

nak patah balik ke tak..nak patah balik ke tak.. itu yang aku hitungkan kala itu .. sekali no da naik..2001.. dan kelihatannya kaunter yang dibukak hampir semua.. ader 8 kaunter tak silap aku.. mencongak bagai so amek keputusan aku tunggu.. Alhamdulillah setiap org tak amek masa yang lama.. ok2 saja..

bila aku perhatikan balik.. kenapa ader bezanya antara bank cawangan neh.. mean yang KL cepat jer.. aku kira setiap customer memerlukan hanya 5 minit utk berurusan yang common shja..

begitulah senyuman aku dikala menang moneydrop
 YA

aku temui jawapanya.. dan dengan jawapan itu.. aku bisa menenangkan jiwa supaya tunggu dengan sabar..

1- majoriti customer yang dtg berurusan td adalah warga emas.. yang lemah tenaganya..yang perlu bantuan dari yang muda.. yang percaya seratus peratus pada warga kerja bank nya.. dari mengambil no sehingga sehingga selesai urusan.. kalau tiada pemantauan memang semua button ditekannya.. kadang geli hati juga, tapi cepat2 mohon keampunan dari Allah agar tidak terus memperkecilkan org.. Ya.. itu lah suasana dibank td..
sayangi lah warga emas
2- biar la aku gelarkan warga emas sebagai tok (perempuan) dan wan  (lelaki) panggilan org utara.. bila ada yang tua, yang muda bangun mempersila yang tua utk duduk.. aku kira ini situasi sukar utk lihat dibandar.. jadi bila tok-tok duduk disebelah menyebelah, maka mereka sempat menyapa satu sama lain .. lagaknya bagai sudah lama kenal.. sehingga.... BUZZ di papan angka giliran berdering berkali2.. maka staf bank ini jugalah yang perlu memanggil golongan mereka ini beberapa kali.. T___________T terlalu leka berbual..

3- tidak cukup dengan itu, tok2 dan wan2 ini juga hanya akan alert dengan  slip
nombor  ditangan mereka sahaja.. bila ternampak nombor di skrin maka diharungnya semua kaunter.. jadi.. staff2 ini lah juga yang akan memimpin warga2 emas ini ke kaunter yang betul berdasarkan urusan memasing.
cth jer.. ini slip tabung haji
4- Selesai urusan dikaunter, warga emas ini tidak terus pulang, sebaliknya akan berusaha berjumpa kembali kenalan yang sebentar cuma tadi utk bersalaman seperti di rumah2 kenduri.. ya.. unik bukan..

5- Lain pula bila warga emas ini berada di kaunter, aku berkesempatan mencuri dengar perbualan antara tok dan staff.. walau dengan siapa pun warga emas ini, mereka selesa membahasakan diri mereka tok

Tok~ ni chek.. tok nak tanya..
staff~ tok nak tanya apa..
Tok~ apa nama.. harta tu..bla..bla.. amanah raya bla..bla.. tu macam mana? chek tau dak?

see?? tidak di layan , kecil pulak hati orang tua.. maka perlu juga dijawab sebaiknya walau staff bank tahu org2 yang menunggu terlalu ramai.. jadi staff terpaksa melayani warga emas ini walau bukan dibidang dia sekalipun..


itu sahaja pengajaran untuk kali neh.. kesimpulannya.. merasa la jugak aku duduk dekat bank tu hampir dua jam.. sekian sahaja..

No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...