Saturday 11 February 2012

mari mengenal daun-daunan

Assalamualaikum,

entry kali ni aku akan guna loghat utara sepenuhnya bagi membangkitkan jalan cerita~

pagi kemarin Athirah mai umah mak mentua aku.. dia dr umah paklong yang hnya beberapa langkah dr umah mak mentua aku.. nmpak mcm inginkan sesuatu.. dan betoi telahan aku bila dia kata.. fanis.. ampa.. hurmm jom sat teman kami cari daun cenehom..

daun cenehom???? ha.. sat2 kita p belakang
(merujuk kepada belakang umah mak mentua aku.. memang mak mentua aku rajin tanam bejenis daun utk masakan) sambil aku serelom seliper, dlm otak aku duk pikiaq menatang apa daun cenehom, tapi bila athirah kata mak kami nak buat asam pedas ngan laksa maka aku dpt bayang daun yang aku biasa jumpa dlm kuah laksa.

bila aku cari2 memang aku nmpak daun yang buh dalam kuah laksa tu.. tapi aku jadi konpius bila aku p kat daun2 tu ada dua jenis daun yang berlainan dan dua2 tu bubuh dlm kuah laksa.. aishhhhhh.. mula la panik.. 

pastu aku tnya mak mentua aku.. mak, daun cenehom mak tanam kat mana? sedangkan aku da p da kat tmpat daun2 tadi.. bajet mak mentua aku tanam kat tmpat len dan  sangat berharap tempat tu satu-satunya daun cenehom saja yang ditanam, senang la aku petik ja sambil mengenal ohh ini rupanya daun cenehom..

skali mak mentua aku kata.. tu.. mak tanam kat tepi tu  (merujuk kat tmpat yang aku p tadi) wawawawa T______________T ase nak nanges jer.. malu kot.. tak tau nak petik daun mana muahahaha.. tua bangka pun still x tau apa itu daun cenehom.. aku dgn yakin petik la 1 daun neh.. bagi kat athirah sambil berkata p tnya mak ampa sat daun ni ka? kalau dak kira daun satu lagi.. giler bagus kan.. pastu athirah pun gaya nak p kat mak dia, adik ipaq aku mai belakang.. oh thanks wawa.. dan dengan yakin dia kata kat athirah.. ni daun selom la.. ampa nak daun cenehom kan..

rasa nak tanam jer kepala aku dalam tanah.. jadi burung bangau jap.. tahulah lah aku bahawa daun 1 lagi itulah daun cenehom.. pastu sambil petik2 daun cenehom tu aku kata kat wawa.. kak fanis x panggil daun cenehom.. huhu.. mana tau nama neh daun ni cenehom.. tapi bila dia tnya aku pastu kak fanis panggil daun apa? aku x leh jawab lak.. sebab aku dalam proses meningati nama lain bagi daun cenehom.. aku kan jarang nak guna daun2 neh.. sampai la aku p tnya plak kat mak athirah mak njang, nama lain bagi cenehom apa? pastu mak njang aku kata daun kesum, fanis..awat? aku sengih2 je la

daun kesum a.k.a scientific name Persicaria odorata

daun selom a.k.a water dropwort
Ya.. daun kesum.. kini aku da ingat T__________T daun kesum yang mengspoilkan aku.. terbaekkkk!!!

aku isau mak mentua aku nak wat test ala2  masterchef jer pasneh.. letak selambak semua ulam-ulaman aku senarai nama-nama ulam.. pucuk kaduk, pegaga, ulam raja, pucuk ubi, pucuk gajus.....etc.

No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...