Wednesday 23 January 2013

Hidung berlari-lari

Assalamualaikum

teringat masa aku d UiTM Merbok, ader sowang lecturer subjek BEL nama Mr. Mak Kem Seng becerita tentang uniknya bahasa inggeris especially word.. running nose.. hidung yang berlari-lari..

tiap kali klas mesti dia akn mention word running nose n few unique word lagi tp disebabkan running nose sangatlah sebati dengan aku, so itu jer word yang aku ingat..

aku kalau bab bersin dan selsema neh memang pakar.. kedengaran di mana-mana saja tatkala bersin aku berkumandang..  tak pasti ini faktor keturunan ke, faktor antibodi aku lembik ke, satu anugerah ker.. masih dalam proses ujikaji lagi..

selsema aku  bole melarat sampai seminggu.. lepas tu dengan otomatiknya hidung aku merah bagai diletak aishedo.. sensitivi hidung aku da tahap terulung sangat.. aktiviti ringan mcm sapu sampah, tukar cadar, pasang econ sebaik naik keta pun bole menyumbangkan tahap aliran mukus yang laju..

amek medicine? dlu sblom kawen yes.. selsema jer cepat aku amek piriton.. pill kecik kaler kuning.. pastu jangan kau stat tido pas amek ubat tu.. hibernate dekat-dekat 3-4 jam.. tapi lepas kawen aku  cuba elakkan.. byk ubat pun x bagus utk badan nak-nak lagi kalau tgh trying to conceive..kalau da tak terdaya sampai tahap hidung nak tercabut baru aku telan..

penah gak amek supplement vitamin c.. cap blackmorres lagi.. apakan daya.. badan aku jenisan kampung.. vitamin-vitamin neh tak seswai dengan badan aku.. proses penyahtinjaan aku sgt teruk.. sembelit.. bak kata mak aku .. ubat tu panaih.. tu yang nak yak-yak tak bole

skang neh aku cuba minum air kotak oren marigold tu and get some rest.. so far it works on me..  sapa-sapa ader traditional method untuk hentikan hidung yang berlari neh, sila la bgtau aku.. InsyaAllah eden torai..

#jom kejar hidung

No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...