Thursday 21 March 2013

Program Assessment Centre

Assalamualaikum

Ini entry amal jariah sebab nak berkongsi pengalaman
last entry aku suh cari info PAC tu sendiri kan
tetapi bila aku sendiri survey citer tentang PAC agak kurang
so aku dengan sukarela nak bekongsi seba sket, apa itu PAC

PAC yang bakal aku citer neh berdasarkan pengalaman aku dan untuk jawatan Penolong Pegawai Pembangunan Masyarakat S27 dibawah Jabatan Kebajikan Masayarakat.. Untuk lain-lain jawatan aku kurang pasti, cuma aku penah tanya kawan aku PAC untuk jawatan Pen. Penguasa Imigresen.. Nanti aku citer jugak..

PAC neh pada amatan aku lebey kepada nak tunjukan skop ruang kerja yang bakal kita buat sekiranya berjaya melepasi semua ujian dan temuduga untuk jawatan tertentu..

seperti jawatan yang aku gtau di atas, kami perlu ke Rumah Sri Kenangan, Taiping untuk melihat sendiri apa tugas-tugas sebagai anggota JKM..  sebelum masing-masing duduk dalam kump LDK, kami perlu menjawab ujian personaliti yang mempunyai 185 soalan dalam masa 40 minit. 

selesai ujian, kami dibahagi kepada beberapa kumpulan. aktiviti pertama kami dibawa masuk melawat warga emas.. di situ kami di awasi oleh fasilitator. kami perlu bersembang, bertanya dan mencari sebanyak boleh maklumat daripada warga emas.. maklumat tersebut ada gunanya.. nanti last aku gtau apa fungsi maklumat tu..

selesai melawat warga emas, kami kena stay in group dan membuat kesimpulan dari apa hasil penelitian kami sepanjang aktiviti tadi.. time neh cuba jadi seramah yang boleh dihadapan fasilitator dengan mengeluarkan idea, pendapat atau apa saja.. JANGAN JADI PASIF.. sebab kalau kau diam, fasilitator akan balik-balik tanya kau nant.. time tu even aku malu nak cakap, aku belasah jugak.. sebab tak mo nanti kena "aimed" ngan fasi.

aktiviti ke 2 jugak masih dalam berkumpulan.. setiap kump akn dibekalkan soalan dan permasalahan.. so, kena discuss and cuba cari solusi dari problem tersebut.. masih sama..  JANGAN JADI PASIF.. sila bercakap.. kuarkan idea, beri pandangan.. sebab masih di perhatikan oleh fasi yang lain pulak..

last skali, semua peserta perlu menyerahkan 1 salinan kertas yang berkaitan maklumat dan pandangan time melawat warga emas td.. kat sini yang aku cakap maklumat sangat penting.. sebab kalau point kau bagus, kau boleh nampak apa yang orang lain tak nampak lantas  memberi cadangan idea yang bernas lagi tuntas pasti kau akan dipanggil temuduga.. ini diberitahu oleh fasi sendiri.. sebab itu, kena cari maklumat sehabes baik.. semua ini common sense sendiri-sendiri..

kalau aku bejaya jawatan neh.. aku gtau apa yang aku tulis dari pengamatan aku.. hua..hua.. kalau aku citer skang hujung-hujung aku gagal jawatan neh, sah-sah aku malu-semalu-malunya.. bole?

itu saja PAC untuk jawatan Pen.Peg.Pemb.Masyarakat.. masa y diambil sehari suntuk..makanan disediakan.. dun worry.. tapi utk peserta shj.. peneman peserta sila telan ailio.. muehehe

ini dari cerita kawan aku utk pen.penguatkuasa imigresen

jawatan neh PAC dia lebey dari sehari, mean perlu bermalam
antara aktiviti yang diaorg buat

- pengucapan awam ( tajuk dari urusetia)
- cara pengendalian mesyuarat

itu jer yang aku ingat.. apa pun.. buat sehabes baik.. bagi yang berjaya PAC, temuduga pulak yang bakal menanti.. kalau temuduga berjaya.. Alhamdulillah.. bersyukur sangat

apa pun.. kata-kata fasi sebelum habes LDK.. sapa-sapa yang hadir, peluang itu masih ada.. berbanding yang tidak hadir sah-sah tak der peluang.. maka berdoalah..berharaplah pada peluang itu..

pada peserta-peserta PAC

GOOD LUCK





5 comments:

Jue @ atanayuiman said...

gud luck yea.. sy pac aritu kat rumah seri kenangan, seremban.. :-)

wan-nis said...

Salam perkenalan,

tima kasih..
harap awak pun sama-sama dapat jawatan ini
memang betol hanya 84 kekosongan
dengar jer fasi cakap mcm tu
terus hampa haha
peserta lak kemain bagus lagi
huk..huk..

atanayuiman @ Jue said...

salam...

dah dapat panggilan ke2 pac tak?

wan-nis said...

salam..

saya dapat.. hehe
bukan senang nak senang kan
harap ada la peluang

tim87 said...

Salam kenal.. Gudluck utk pac ke2..sy dpt 26hb ni.. nervous sgt.. share la pengalaman pac ke2 pulak.. ;)

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...