Thursday 18 April 2013

HSG ~ mendebarkan????

Assalamualaikum

Aku neh jarang sikit crita tentang journey TTC aku.. cerita pun general jer kan.. aku tak selesa nak bercerita sepenuhnya..punya alasan tersendiri.. sebab perjalanan TTC tak semudah yang disangka.. sapa yang alami tahu macam mana keadaan dia.. and mostly penuh suka duka dan ber emosi 
(ada ayat mcm promo citer drama kat tv 2 tak)

okeh..berbalik kepada HSG.. aku memang khatam abes la topik neh.. kalah aku khatamkan subjek sejarah diserang portugis tahun 1511.. persediaan mental tu penting.. aku tak dilahirkan kebal macam rakyat sulu kena tembak tak tembus-tembus tu.. so tahap kesakitan prosedur tu adalah fokus utama aku.. sebab itu bca lebey..

when u got sum idea wat HSG is.. it will help u a lot.. u know how to express ur feeling in da right way.. tak der la kau teresak-esak nanges  sebelum masuk bilik x-ray tu tanpa tahu hujung pangkal.. dan tak juga kau ke-happy-an kerana menyangka prosedur tu macam nurse datang skola tunjuk ajar cara gosok gigi dengan betul..

Personally prosedur yang dijalankan atas aku bole diterima dek akal.. tahap kesakitan adalah bergantung kepada tuan tubuh.. kalau aku kata sakit.. siang-siang lagi aku minta laki aku datang tgk aku dengan beli buah tangan berupa beg prada sebagai balasan pengorbanan aku neh menadah upssss (tgn dimulut) utk di periksa..

kalau aku kata tak sakit, pun tak betul juga..bekerut gak muka aku time doktor start masukan dye.. yang sedang-sedang saja bak kata iwan dangdut yang kini popular dengan lagu tunggu sebentar.. solatlah dulu..

melalui pembacaan ader yang sakit tu sebab tiub filopio dia tesumbat so, doktor akan push dye (cecair) utk buka laluan tiub bg luas sket.. klu kurang sakit tu mayb laluan dia okeh.. so flow cecair tu elok jer mengalir

Alhamdulillah.. keputusan HSG aku memberangsangkan.. mean 2 dua tiub pun oke.. cost adalah RM200 di KMC (Kedah Medical Center)..

next rawatan blom tahu lagi.. kita ikut jer apa doktor kata..


5 comments:

@kutopsecret said...

fanis,
HSG tak brp sakit kan...senak2 jer..
ok la tu tiub tak sumbat. akk nye pon ok.baru lapang hati.
so, ape nxt treatment. tell me

wan-nis said...

Aah Alhamdulillah kak.. oke jer.. ekceli fanis banyak gak bca akak nyer pengalaman dulu.. at least ada idea.. belum tahu kak.. next appoinment bulan 6 neh.. doktor tak bg ubat apa sebab consider period fanis oke.. skang amek shaklee.. tp x besungguh telan vitamin tu.. hoho

@kutopsecret said...

ada ayat fanis kat ats tu tang promo...'rasa tak selesa nak citer pasal dunia TTC' better wujudkan 1 blog yg org lain tak tahu tentang identity kita. mcm akk buat tu..tp kawan2 rapat je tahu akan blog kita tu. org lain nak baca dialukan .. sekadar perkongsian pengalaman , ilmu dan pendapat

@kutopsecret said...

now..blog akk top 3 gak la...try taip kat google - lumiglow. hahahahhakkk..

wan-nis said...

hoho.. nant fanis seru semangat rajin dulu.. hik..hik.. aah memang pun.. dlm blog akak tu ramai y komen.. bagus2 kak.. bole jana duit

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...