Monday 28 November 2011

Kota Singa - Day 1

salam
Akhirnya material da cukup untuk aku post entry tentang Kota Singa a.k.a Singapore.. sebelum nak bercerita lebih panjang dan lebarnya sedikit perihal tentang post ini adalah

1- ini cerita basi sbb berlaku pada 15-18 November 2011
2- previous post Step Closer to November Vacation & Him adalah berkaitan
3- jalan2 kami ke Singapore ala2 rombongan cuti sekolah selepas tamat UPSR dimana sesetengah pakaian perlu berseragam sekolah.. so apa y bakal kelihatan lepas neh adalah aku berpakaian baju kurung dan laki aku pakai uniform.. tak pun half uniform..motif?? incik hazwan kite neh ke sana ats urusan keja.. so tepaksa la aku pun turut sama berpakaian kerja sob..sob..

15 November...
penah tak korang bila mak ayah cakap  'along, angah adik esok kita g bekelah..pagi2 kena siap tau'.. dan TETIBANYER... tanpa disuruh2 esok tu bangun awal tanpa mak ayah  perlu ketuk pintu bilik bagai nak runtuh seperti selalunya atau malam tu korang confirm tak boleh tido hanya menanti pagi menjelma?? penah?? hehe.. itu la aku.. malam tu mmg tak boleh tido.. mana tak nyer tak sabo2 nak g jejalan.. hahahah.. nak naik flight lak tu.. buat petama kali

so pagi tu seawal 6 pagi aku da bangun.. final check barang2 takut ader yang tetinggal.. dalam jam 8.00 pagi adik ipar aku anta kami laki bini g airport penang.. flight dijangka berlepas jam 10 pagi.. pentingnya pegi awal neh sbb nak settle semua luggage dan tiket.. Alhamdullilah semua oke so tggu nak naik flight jer..pengalaman aku naik flight confirm2 la xcited kan.. aku suka tgk pramugari ngan pramugara.. slalu tgk dlm Awan Dania ja..perjalanan kami amek masa 1 jam.. sedikit info, if kita nek flight then kita g tempat bukan negara kita, perlu di isi borang.. aku lupa nama borang tu. ats flight nant akn diberi.. so jgn nak ngelat x nak amek isi lak..penting bila smpai di sana pihak imigresen nak tgk..bukan aper aku masa pramugari bg aku cam tak mo amek.. tau kenapa??? sbb aku igt tu borang soal selidik kepuasan pelanggan.. hahahahahaah jakun kan..
        
muka xcited nak g jejalan.. n passport aku tu.. hehe

yeayyy da sampai


selepas sejam sampai la aku di Changi Airport.. smpai di sana terus kami amek cab menuju ke hotel Pan Pacific Singapore.. perjalanan mengambil masa 20 minit shj.. 1st impression aku kat Kota Singa neh.. betol la mmg bersih dan tidak ader jammed cam kat KL tu.. tp laki aku cakap mayb bukan peak hour.. so disitu ader logiknyer.. smpai jer hotel terus laki aku g register & pihak hotel cakap bilik akn sedia dlm 1 jam lagi.. so laki aku pun decide terus nak g tempat convention dgn semua luggage kami tggl kat lobby hotel.. Cantik kan bang hotel neh..? kata aku ngan penuh keterujaan..nasib baik company bayaq ja neh.. mana mampu kita nak dapat hotel mcm ni.. semalam $300++ balas laki aku.. senyum kambing la kami laki bini..penuh syukur..
dlm neh la ader convention sebelah dia shoping compleks..
sebelum decorasi

booth yang da siap

2nd place kami g Marina Bay Sand tempat dimana berlangsungnya Convention.. aku tolong hasben aku siapkan booth.. tak lama pun around 45 minit jer da siap.. lepas tu terus kitaorg gerak g Universal Studio..
untuk ke Universal studio hanya amek lebih kurang 15 minit saja..



kawasan wajib tangkap gmbar



pemandangan neh adaptasi dari new york city


direction sekitar universal studio




Universal Studio adalah tempat rekreasi yang sangat sesuai untuk semua.. sangat cantik + happening + banyak tempat nak lawat + pengalaman yang sangat best.. harga nak masuk adalah $66 seorang.. memang mahal tp bebaloi sebenarnya.. lagipun kat negara Asia Tenggara ni ader satu jer.. harus di lawati.. kami di sana dari jam 2.00 -5.00 petang.. itu da dikira paling pendek masa di ambil.. coz rata2 yang pegi sana dr 10.00 pagi iaitu waktu mula operasi until 7.00 mlm tamat operasi.. abes round 1 universal studio pulang la kami laki bini bersuka ria dengan tak abes memuji2 tempat tu.. balik tu sempat la beli souvenior kat family.. 1 perlu di ketahui aku g sana adalah bukan time cuti sekolah mahupun weekend days bagi kedua2 negara Malaysia dan Singapore.. so tak perlu beratur panjang nak dapatkan tiket..visitor pun tak sesak mana.. selesa jer nak berjalan + tak perlu tggu turn lama..berdasarkan pengalaman org lain klu weekend n cuti sekolah, nak beli tiket masuk pun memerlukan stengah hari.. dasyat kan.. hehe
kalau katil neh leh lipat2 macam toto lame da aku usung balik msia

mabeles kan....


dari Universal Studio kami pulang ke hotel.. time tu lebih kurang dalam 6.30 petang.. masuk jer bilik hotel.. Waaaaahhhhhh.. cantiknyer.. suke nyer aku.. hehe..
hanya 1 pic ni jer membuktikan aku ke sana sbb ramai sgt org kot so malas nak amek pic byk2~cek malu nak posing haha

dan aktiviti last pada hari pertama di Singapore kami ke Bugis Street lepas maghrib.. dekat sini sapa nak pegi mmg dicadangkan.. harga murah dibandingkan dengan tempat lain , aku kira.. sbb tempat yang aku stay neh ala2 mcm tengah KLCC so mmg banyak shoping kompleks tp harga mahal.. dalam dikelilingi banyak shoping kompleks standard, tetibe ade Jalan TAR atau Petaling street yang harga lebih murah.. so kira Bugis Street mcm tu la.. kiri kanan shoping kompleks yang high class.. tp kat Bugis Street affordable.. byk kami beli brg kat sana.. sebab itu la yang termampu hehe..

tamat la citer Kota Singa Day 1 aku.. klu ikot hati nak jer semua pic aku campak dalam blog neh.. tp aku isau kang x pasal2 meletop pc yang tertulis HAK KERAJAAN.. x pasal2 kn ganti.. nanti kan sambungan Kota Singa aku seterusnya.. stay tuned

No comments:

Fairuz Rahman

Salam Semua Hakak dulu lepas abes belajar Diploma dekat UiTM Merbok Hakak continue di UiTM Shah Alam Sebelum smpai sana, macam-macam la ...